نحوه جلوگیری از هک


امروزه با هک شدن گوشی های همراه به روش های مختلف نیاز به حفاظت و ایمن سازی از آن ها برای جلوگیری از هک افزایش پیدا کرده است . در این مقاله ما به شما ترفند هایی را آموزش می دهیم تا نگران هک و دزدیده شدن اطلاعات موجود در گوشی همراه خود نباشید .

اگر برنامه ای که دانلود می کنید ، توسط یک هکر کنترل شود می تواند هرگونه اطلاعات موجود در گوشی شما را بر روی گوشی خود داشته باشد. آنها همچنین می توانند قسمت هایی مانند اینترنت و تنظیمات گوشی شما را عوض کنند.

 

1 – به روز رسانی

 سیستم عامل خود را به روز نگه دارید. به محض این که اپل یا آندروید به شما می گوید که به روز رسانی آماده است، آن را دانلود و نصب کنید زیرا بسیاری از هکرها از آسیب پذیری های سیستم عامل های قدیمی استفاده می کنند. به روزرسانی این حفره ها را از بین برده و تلفن شما را امن تر می کند.

2 - نصب نرم افزار امنیتی بر روی گوشی اندروید

اگر می خواهید نرم افزار امنیتی رایگان بر روی گوشی نصب کنید، بهترین آن ها avast می باشد که امنیت و حفاظت از نرم افزار های مخرب را فراهم می کند و رایگان است .

اما اگر با پرداخت هزینه برای نرم افزار مشکل ندارید و به دنبال نرم افزار قوی تری هستید می توانید McAfee یا Norton را نصب کنید .

3 – ایجاد کد عبور بر روی گوشی های آیفون

یک کد را که شامل چهار رقم یا شش رقم شامل حروف الفبا و یا عدد است انتخاب کنید. کدی را انتخاب کنید که پیچیده باشد ولی آن را همیشه به یاد داشته باشید مثل رمز های بانکی یا بخشی از شماره تلفن خود یا نام شهر و  کشوری.

از دستورالعمل های Apple Support پیروی کنید تا امنیت را در گوشی خود ایجاد کنید .

4 – دانلود از سایت های معتبر

برنامه هایی مورد نیاز خود را از سایت ها و نرم افزارهای معتبر دانلود کنید. مانند App Store یا iTunes برای گوشی های آیفون و Google Playstore یا بازار برای گوشی های اندروید.

اگر سیستم عامل گوشی شما اندروید است بسیار مراقب باشید زیرا google برنامه های اندروید را همانند و با دقت برنامه های آیفون بررسی نمی کند .

5 – کنترل از راه دور

برنامه ها و تنظیماتی وجود دارند که به شما اجازه میدهد در صورت دزدیده شدن تلفن همراهتان آن را از راه دور کنترل کنید، یعنی بتوانید آن را  قفل کنید و یا اطلاعاتتان را پاک کنید .این برنامه ها به طور پیش فرض در گوشی های امروزی نصب شده است .

گوشی آیفون خود را از طریق برنامه   یافتن تلفن من یا همانFind My iPhone کنترل کنید اما اگرآیفون شما قدیمی است برنامه Find My iPhone را از iTunes دانلود کنید .

برای کنترل و امنیت گوشی های اندروید ازgoogle account خود استفاده کنید .برای گوشی های اندروید قدیمی هم برنامه find my phone را دانلود کنید .

دانلود این برنامه های کنترل از راه دور رایگان است .

 6 – عدم اتصال به شبکه اینترنت wifi ناامن و ناشناس

اگر می خواهید به اینترنت متصل شوید بهتر است که از اینترنت خطتان استفاده کنید و از اتصالات ناامن به wifi ناشناس اجتناب کنید .در صورت اتصال به wifi ناشناس از فیلتر شکن یا  vpnاستفاده کنید .درصورتی که حتی از vpn استفاده می کنید  هرگز به حساب بانکی و یا پرونده های حیاتی خود در یک اتصال ناخواسته دسترسی پیدا نکنید.

7 – غیر فعال کردن بلوتوث و gps

زمانی که از بلوتوث و gps استفاده نمی کنید آن هارا غیر فعال کنید . زیرا هکر ها از این طریق به راحتی میتوانند تلفن شما را با یک اسکن ساده هک کنند .

8 – عدم استفاده از رمزهای آسان

با قفل های اثر انگشت یا شناسایی چهره فریب نخورید زیرا هکر ها می توانند اثر انگشت شما را از روی شیشه ی نوشیدنیتان بردارند و برای باز کردن قفل شناسایی چهره از عکس شما استفاده کنند .

هیچ وقت گوشی خود را در حالت unlock خودکار برای زمانی که در خانه هستید تنظیم نکنید . زیرا ممکن است فردی وارد خانه شما شود و از این طریق به راحتی به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند .

 

 

 

نکاتی که باید برای انتخاب یک password مناسب بدانید :

 

1 – انتخاب پسورد سخت

برای انتخاب پسورد از حروف های بزرگ و کوچک و اعداد و نماهای متفاوت استفاده کنید . هرچه پسورد شما طولانی تر و سخت تر باشد ایمن تر است .بهتر است حروف بزرگ را در وسط رمز عبور خود قراردهید .

از کلمه ها و تاریخ های آشکار و واضح مثل تاریخ تولد یا سالگردها و اسم والدین استفاده نکنید .از شماره های پشت سر هم مثل 1234 استفاده نکنید .

2 – خصوصی نگه داشتن پسورد

رمز عبور خود را به هیچ فردی از جمله دوستان , خانواده و یا فرزندان خود نگویید .هم چنین جلوی دوربین های مدار بسته هم قفل گوشی خود را باز نکنید .

3 – اجتناب از ورود خودکار

ورود خودکار ممکن است به نظر شما گزینه ی مناسبی باشد ولی این گزینه هک کردن را راحت و آسان می کند. نام کاربری و گذر واژه ی خود را برای سایت هایی که باید از حساب بانکی خود استفاده کنید همیشه وارد کنید و از ذخیره کردن آن ها پرهیز کنید . بهتر است وقت خود را در حفظ کردن و وارد کردن پسورد صرف کنید تا هک شوید .

اگر وقت کافی برای  واردکردن ده ها پسورد ندارید و نمی توانید آن ها را به یاد آورید از برنامه مدیر رمز عبور استفاده کنید. این برنامه گذرواژه های شما را ذخیره می کند و هنگامی که به هر سایت دسترسی پیدا می کنید، آنها را پر می کند. شما می توانید هنگامی که از این برنامه استفاده نمی کنید آن را قفل کنید. به این صورت شما فقط باید یک رمز عبور را به یاد داشته باشید.

4 – به روز رسانی پسورد

بهتر است هر چند وقت یک بار رمز عبور خود را تغییر دهید تا ایمنی اطلاعات خود را افزایش دهید .

 

حفاظت از اطلاعات شخصی

 

1 – اطلاعات شخصی خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک نگذارید .استفاده از نام واقعی در رسانه های اجتماعی معقول است ولی شماره تلفن , آدرس و نام اعضای خانواده و دیگر چیزهای شخصی خود حتی کتاب یا موسیقی مورد علاقه خود را در این رسانه ها به اشتراک نگذارید .هکرها می توانند از هرکدام از این اطلاعات برای هک کردن شما و سرقت هویت شما استفاده کنند.

2 – حذف اطلاعات شخصی از تلفن همراهتان

اطلاعات شخصی مثل عکس ها و فایل های متنی و کاری خود را از گوشی به هارد یا لپ تاپ خود منتقل کنید .اگر شما اطلاعات محرمانه ای را از طریق گوشی همراه دریافت کردید به محض خواندن ، آن ها راحذف کنید .

3 - ایمیل های مشکوک را باز نکنید

فقط کافی است روی لینک ایمیل مشکوک کلیک کنید تا هکر ها بتوانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند. ارائه دهندگان پست الکترونیکی مانند Gmail ، نام و آدرس ایمیل فرستنده را به شما نشان می دهند اگر فرستنده را نشناختید بلافاصله پیام را حذف کنید اما اگر فرستنده را شناسایی کردید، روی نام او کلیک کنید تا مطمئن شوید که ایمیل قانونی است.

 

 

نکته آخر این که هک کردن یک عمل غیر قانونی در بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا و انگلستان و... می باشد و هکر ها باید جریمه نقدی پرداخت کنند و مدتی را در زندان سپری کنند .

کشور ایران هم از این قاعده مستثنا نیست ودر صورتی که هک شدید میتوانید پیگیری کنید و از هکر و یا هکرها شکایت کنید .

برگرفته از لینک زیر:

http://www.wikihow.com/Prevent-Your-Cell-Phone-from-Being-Hacked

 

 

رفع ضعف های امنیتی خود را به ما بسپارید:

https://radib.com/fa/security

 

آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟ 13 کاربر این را مفید یافتند (14 نظرات)