اکثر سوالاتی که در روز از تیم برنامه نویسی رادیب می شود این است که چه زبان برنامه نویسی بهتر از دیگر زبان ها است یا چه زبانی محبوبترین زبان برنامه نویسی است ؟ جواب به اینگونه پرسش ها بسیار دشوار است. چون فاکتورها و پارامترهای زیادی برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی جهت یادگیری وجود دارد که کمک به انتخاب و یادگیری بهترین زبان برنامه نویسی می کنند.
راه های بسیاری برای اندازه گیری محبوبیت یک زبان برنامه نویسی وجود دارد، اما معمولا تقاضاهای شغلی شرکت ها برای ارزیابی آن مورد بررسی قرار می گیرد.
از آنجایی که هر سال چند زبان برنامه نویسی نسبت به دیگر زبان ها پر رنگ تر می شوند و سال دیگر زبان های دیگری جای آن ها را می گیرند، یک توسعه دهنده بایستی همواره در حال یادگیری زبان های برنامه نویسی مختلف باشد.
ضرورت یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید برای توسعه دهندگان بیشتر از دیگران است. برای مثال توسعه دهندگان برنامه های موبایل در حال حاضر که در اولین روزهای سال 2018 میلادی هستیم بایستی از زبان های Java و Objective-C به Kotlin و swift به دلیل تقاضای زیاد بازار تغییر جهت دهند. این تقاضا و پذیرش نیرو در بازار برای تمامی زبان های برنامه نویسی نیز مشهود است.
وبسایت codingdojo با تجزیه و تحلیل میزان درخواست های شغلی در زمینه برنامه نویسی در جهان، 8 زبان برنامه نویسی محبوبکه تقاضای استخدام بیشتری نسبت به دیگر زبان هارا دارند انتخاب و معرفی کرده است.
Programming

1-جاوا (Java)

تقاضای نیروی برنامه نویس جاوا در حدود 6000 مورد تقاضا در سال 2018 در مقایسه با سال 2017 کاهش یافته است، اما هنوز هم محبوب ترین زبان برنامه نویسی است. جاوا بیش از 20 سال عمر دارد و توسط میلیون ها توسعه دهنده و میلیاردها دستگاه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. جاوا قادر است بر روی هر سخت افزار و سیستم عاملی از طریق ماشین مجازی جاوا اجرا شود. تمام برنامه های اندرویدی مبتنی بر جاوا هستند و 90 درصد از شرکت های معرفی شده توسط فورچون (یک مجله معتبر که هر ساله 500 شرکت بین امللی را رتبه بندی می کند) از زبان جاوا به عنوان زبان سمت سرور استفاده می کنند.

2-پایتون (Python)

محبوبیت پایتون درحدود 5000 تقاضای نیروی برنامه نویس نسبت به سال 2017 رشد کرده است. پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره برای توسعه وب و به عنوان یک زبان پشتیبان برای توسعه دهندگان نرم افزار است. پایتون همچنین به طور گسترده ای در محاسبات علمی، داده کاوی و یادگیری ماشین استفاده می شود. البته پایتون را بایستی به طور کامل و حرفه ای یاد بگیرید.

3-جاوا اسکریپت (Javascript)

جاوا اسکریپت به عنوان پدربزرگ زبان های برنامه نویسی تحت وب، همواره به عنوان زبان برنامه نویسی محبوب و مورد تقاضا به عنوان نیروی کار برای شرکت های بزرگ است. جاوا اسکریپت توسط بیش از 80٪ از توسعه دهندگان و 95٪ از تمام وب سایت ها برای پویا سازی صفحات وب استفاده می شود. همچنین فریم ورک های front-end مبتنی بر جاوا اسکریپت مانند React و AngularJS دارای پتانسیل بالایی در آینده جهت استخدام نیرو هستند. زیرا استفاده از اینترنت اشیا یا IoT و دستگاه های تلفن همراه روز به روز محبوب تر می شوند، بنابراین شکی نیست که جاوااسکریپت زبانی باشد که هر سال بر محبوبیت آن افزوده شود.

4-سی پلاس پلاس (C++)

C++ از اوایل سال 2017 تاکنون بسیار محبوب بوده است. C++ به طور گسترده ای برای برنامه های کاربردی سیستم / نرم افزار، توسعه بازی، درایورها، برنامه های کاربردی سرویس گیرنده و سیستم عامل استفاده می شود. همچنین در آموزش های مقدماتی در مدارس و دانشگاه ها از این زبان برنامه نویسی به علت اهمیت بالا و شبیه بودن سینتکس سایر زبان ها به این زبان استفاده می شود. البته بسیاری از توسعه دهندگان و برنامه نویسان استفاده از C++ را پیچیده و سخت می دانند و جاوا و پایتون را جاگزینی مناسب تر می دانند. اما به هرحال این زبان همواره در سیستم بسیاری از شرکت های قدیمی و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

5-سی شارپ (C#)

C # (با تلفظ "C sharp") در سال 2017 کمی کاهش تقاضا را داشته است. C# یک زبان برنامه نویسی شی گرا ارائه شده از مایکروسافت است که برای اجرا در پلت فرم دات نت (.NET) مایکروسافت طراحی شده است و با قابلیت توسعه سریع تر و راحت تری نسبت به زبان های قبلی مایکروسافت را دارد. C # 7.2 در ماه نوامبر عرضه شد و چندین ویژگی جدید را برای جلوگیری از کپی غیر ضروری به همراه داشت. C #، مانند C ++، به شدت در توسعه بازی های ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین سازندگان بازی های ویدیویی مشتاق به یادگیری هر دو زبان نیز هستند.
 

6-PHP

محبوبیت و تقاضای نیرو برای زبان اسکریپت نویسی PHP نسبت به سال 2017 افزایش یافته است. اکثر وبسایت ها با زبان PHP برنامه نویسی شده اند و فریم ورک های محبوب بسیاری و سیستم های مدیریت محتوای مشهوری نیز با این زبان توسعه یافته اند. PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که با پایگاه داده mysql کار می کند.

7-پرل (Perl)

زبان Perl با حدود 3000 تقاضای کار جزو محبوبت ترین ها است. زبان پرل همچنان محبوب مدیران شبکه می باشد.

8-سوییفت (Swift)

Swift زبان برنامه نویسی برای iOS و MacOS است که اپل در سال 2014 آن را منتشر کرده است. از آنجایی که Swift با توجه به IEEE Spectrum و Stackify راه اندازی شده است، همواره محبوبیت دارد.

نتیجه گیری

برای کسب درآمد و پیشرفت در بازار کار برنامه نویسی فقط به یادگیری زبان های برنامه نویسی بسنده نکنید. فریم ورک ها و سیستم های مدیریت محتوای مشهوری مانند لاراول ، وردپرس و... وجود دارند که هر روز به محبوبیت آن ها افزوده می شود. بهترین کار جهت انتخاب مراجعه هفتگی یا ماهانه به سایت های و روزنامه های درج آگهی های شغلی در زمینه آی تی و برنامه نویسی است. یک نمودار طراحی کنید و زبان های پرتقاضای شرکت ها را لیست کرده و آنها را با هم مقایسه کنید.
آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟ 7 کاربر این را مفید یافتند (8 نظرات)